Čína - země plná protikladů

S radostí přidáváme článek od zkušeného rychlocestovatele Libora. Vydal se již do mnohých míst a dokazuje, že i minumim dní může zaručit skvělý cestovatelský zážitek.. přesvěčte se sami..

No, začalo to vlastně tím, že jsem našel na internetu levnou letenku. Byla za ca. 250 eur, no tak to mě přesvedčilo :)




Tak letenka to by bylo, ale do Činy je bohužel potřeba vízum. (Bez víza je nově možno na uzemí Pekingu pobývat max. 72 hodin). Vyřizovaní víz je úžasná byrokracie.. to mate: povolení zaměstnavatele, výpis účtu, potvrzení o pojištěni, fotka, vyplnit formulář, potvrzení o ubytovaní...to vše v originálu. Navíc nelze poplatek zaplatit převodem, kdežto pouze osobně. Mně to ve zrychlené formě do 5 dnů stalo 50 eur. A to ješte není zaručeně jestli vám ho vydají. Takže jsem musel 2x do Prahy a zpět, což mě stalo dalších asi 150 eur.

Můj let byl s ruským Transaerem z Vídně přes Moskvu, kde mám na zpátečni cestě celý den na připojující let, až do Pekingu. Tak jsem si chtěl vyřídit i víza do Ruska. Jenže to už z časových důvodů nevyšlo, škoda. Leteckou společnost jsem před tím neznal a v kombinaci s levnou letenkou to pro mého cestovního "buddyho" Páju bylo trochu moc... tak jsem nakonec musel sám. Navíc krapet narychlo.. letenku jsem koupil asi 1, 5 měsice před odletem, s tím že v Číně pobudu pouze týden.

Vízum jsem pak dostal den před odletem a tak se mohlo začít se těšit a doladit detaily...


Den 1:
Samotná cesta započala cestou na kole z práce na vlakové nádraži a dále rychlovlakem do Vídně. Z Vídně-Westbahnhof pak autobusem na letistě.
Letadlo bylo celkem poloprazdné a tak to bylo super s místem na nohy. S tím mám vždycky největši problémy kvůli dlouhým nohám :) Po asi 3 hodinách letu byla Moskva-Vnukovo letiště. Letištní hala byla velká, ale obchůdky stále ve výstavbě. Wifi mi nějak nefungovalo a tak jsem se chystal na spánek. Srazil jsem si dvě 4-sedačky naproti sobě a protože měly opěrky, tak jsem spal uprostřed, kde se trochu místa sražením našlo.


Den 2:
Probudil jsem se a už kolem mě spousta lidí sedících a čekajících na svůj let. Já si zašel na malou snídani a pak se poflakoval na letišti. V poledne mi letělo letadlo do Pekingu. Taky nic obrovského, ale větši než to minule. Byl to Boeing 767-300 s místy 2-4-2. Vedle mě zas nikdo neseděl a tak zas super. Let trval myslím 7 hodin. Poustěli filmy, ale ja se snažil krapet spát.

Čínský fast-food 'Kungfu' na pekingském letišti.

Odbavovací hala pekingského letistě.

Den 3:
Přiletěli jsme asi o půl 3 ráno. V hale bylo docela mlhavo a smrad, jako v koksovně. To jsem si řekl... 'No nazdar. Tak jestli tohle je smog a bude všude ve měste, tak se snad udusím.' Rozhodl jsem se přespat ješte v hale, kde se vydávaly zavazadla, protože je to ješte za kontrolou a tak bezpečnějši. Ale snad vůbec jsem nespal a byl tam hluk a zima. Po 4 hodinách jsem se rozhodl jít do odbavovací haly.... mnohem pohodlnějši... obrovská hala, ale už svítalo a tak jsem si šel dát snídani. Vyzkoušel jsem zdejši fast-food "Kungfu". Bylo to celkem dobré, jen jsem nevěděl co si objednat (nic v angličtině). Obsluha taky bez angličtiny a s takovým komickým chránítkem před pusou.. asi aby neprskali na zákazníky. Někdo mi pomohl něco vybrat a tak jsem dostal nudle a nějaký bílý, kalný a sladší nápoj..vůbec nevím co to bylo ale nebylo to spatný. Už v Rusku to s angličtinou bylo marný, ale tady v Číně snad ješte mnohem horši. Tady umí něco anglicky snad jen 1% obyvatel :-) Taxíci-nic, v obchodech-skoro nic, ..atd. atd.

Vyšel jsem z haly a bylo nádherné počasí..žádný smog ani mlha, jen sluníčko a modrá obloha. A celkem zima a vítr, což bylo nepříjemné. Vydal jsem se vlakem do města a rozhodl jsem se ještě ten den jít na Čínskou zeď. To bylo krapet náročné s domluvou..ale ještě, že jsem měl od strejdy knižního průvodce. Tam sice stalo jiné číslo busu, ale nakonec jsem ho našel. Pak uz jen busem ke zdi a užít si ju. Cesta stala hodně kolem 10 Juanu (cca. 2 Eura). Potkal jsem po cestě 3 mladý lidi z Ukrajiny, co si jeli do Číny přivydělat a cestovat. Tak jsem to tam i s nima prošel. Byli jsme v opravené části zdi a bylo tam celkem dost turistů. Ale je neskutečně dloooooooouháááááá... Pak zpět Peking a hurá najít můj hostel.

Po cestě jsem zjistil, že: pravidla silničního provozu se dodržují jen rámcově... lidi si chodí, kde se jim zlíbí.. i mezi jedoucíma autama na obrovské 4-proudovce ve městě! Všichni se pořád na cizince dívají, mávají a mnozí zdraví, dívají se, usmívají se a dost často se chtěji fotit nebo se dají do řeči a chtějí s váma někam jít (drink, jídlo) třeba jenom kousek jako doprovod. Šel jsem kolem vstupu do Zakázaného města, kde právě slavnostně sundávali vlajku a vnášeli jako kazdý večer zpět do Zakázaného města. A mimo jiné se se mnou dali do řeči 2 Číňani ze Shanghaje. Tak jsme šli do nějaké nedaleké restaurace na jídlo. Ta byla taková malinkatá, že by se tam nevešla skoro ani 1 rodina, ale vzadu měli ješte malou místnost a tak se šlo tam. Je to zvláštní.. dost často mají oddělené místnosti pro hosty a ne jednu jak u nás, takže tam nikoho jiného při jídle nevidíš.. sranda. Ceny jídla a vlastně všeho jsou velmi příznivé místy až levné. Až na VÍNO Z DOVOZU! To je MEGA drahý. Mají na něj totiž velkou daň. Ve třech jsme jedli, dělili to dvěma a každý zaplatil 2700 Juanu! (cca. 350 Eur) ..neskutečná pálka. Pak uz jsem šel na hostel a dal si sprchu. Sprchy měli 2 ve stejném prostoru se záchodem. Divný, ale uspořili místo :) Záchod kupodivu nebyl turecký, což není moc obvyklé.





Hlavni vstup do Zakázaného města z náměstí Tian'anmen.


Den 4:
Zakázané město je v pondělí zavřené a tak jsem se chtěl kolem něj aspoň projít. Šel jsem přes Hutongy (typické malé domky se dvorkem, kde bydlí místní lidé). Po cestě mě nejdřív zastavily dvě holky z Mongolska jestli nechci zajít na drink a pak dva chlapi z IBM ze Shanghaje. Že abych šel s něma a že mi ukážou kde co je. Byli to buddhisté a tudíž se nechtěli fotit. Tak jsme zašli na čaj.. zase kupíčko. Zase víno a zas se to dělilo jen 2. Tak to bylo zas asi 1700 Juanu. Dal jsem ze zvyku spropitné asi 40 Juanu a dostal jsem od majitele dárek (čínský příborový set). Není tu zvyk dávat spropitné a dokonce si ho ani někdy nechtejí vzít! Pak se šlo dál k nákupní ulici a na pečenou kachnu.. super to bylo a zase kupíčko.. jenomže zase to jejich víno... takže zas pálka asi 2700 Juanu. Číňani pijí prý hlavně červené, protože červená je jejich oblíbená barva.. a ani ho neumí pít. Vsechno 'Ganbei' ('Na zdravi' = do dna) :) Ale chtějí být "in" :-D Pak uz jsem se s něma rozloučil a jel na "Chrám nebes". Krasné stavby s dominujícím kruhovým chrámem. Pak už jsem chtěl jen na Olympic stadion. Myslel jsem, že taxíkem budu rychlej.. omyl.. doprava byla hrozně hustá a metrem bych tam byl mnohem levněji a mnohem rychleji. Olympijské stavby byly nádherné a úžasně osvícené. Dostal jsem tam v jednom shopping centru telefonní číslo od jedné Číňanky.. protože se pořád usmívala, mávala a otáčela, řekl jsem si o to číslo. Ale pak už se neozvala. Ono je těžký určit, jestli je tolik zajímáte kvůli tomu, že je člověk turista a nebo jestli jsem se ji líbil :-)



Tradiční pekingská kachna.


Temple of Heaven

Hutong


Olympic park

Olympic park



Den 5:
Tak konečně "Forbiden city". Je to uzasnej a velkej komplex starych chramovych budov. Vstupny zase relativne levny. Hodne pruvodcu nabizi pred vchodem sve sluzby za nejaky ten poplatek. Uvnitr komplexu jsem potkal stareho anglicana co cestuje taky sam a uz asi 2 mesice.. drson :-) Pak jsem sel kolem parku Jingshan na kopecku s jiste peknym vyhledem a rybniku se zajimave tvarovanym bilym chramem "Vecneho klidu". Abych se dostal na zastavku metra na "Letni palac". Uzasna stavba na brezich jezera..kolem dokola krasna dlooooouha prochazka se spoustou romantickych a malebnych mostku a rozlicnych mist. Pak me cekalo projit Pekingskou univerzitu ke krasne velke Pagode. Byla z kamene a vazne vysoka. Pak jsem jel na vlakac abych si koupil listek na nocni vlak do Datongu. Bohuzel jen jedna slecna ze spousty prodavacu za prepazkou umela obstojne anglicky. Puvodne planovany nocni vlak byl bohuzel vyprodany. Nakonec jsem si koupil misto v rannim vlaku bez luzka. A rovnou i zpet luzkovy a radeji i hned i na rychly vlak do Xi'anu.

Zakazane mesto

Zakazane mesto

Letni palac na brezich jezera


Pagoda v Pekingske univerzite.




Den 6:
Vlak do Datongu jel ze severniho nadrazi brzo rano. Nejprve kontroluji jizdenky pred budovou, pak se do haly vejde pres kontrolu zavazadel a skenuji i postavu. A pak se jeste listek kontroluje pred vstupem na nastupiste a jeste u vstupu do vlaku a ve vlaku samotnem. Neuveritelny kolika kontrolama se projde. Ve vlaku neustale uklizi...nekolikrat zametaji, vytiraji, vybiraji kos (takovej vetsi popelnik na stolecku), utiraji stolecek, rovnaji povleceni sedacek a upravuji vesici tkanicky u baglu nad hlavama... jako mazec. Po ceste bylo zajimave solne jezero a v dalce hory misty s popraskem snehu. Pak uz po 7 hodinach jizdy Datong. Nejak jsem to spatne promyslel a na Datong bylo malo casu. Prijel jsem o pul 3 a zpatecni mi jel o pul 8. Chtel jsem videt jeskyne se sochama a Hanging monastery. Nevidel jsem ani jedno protoze mi neslo vybrat z bankomatu a kartou Visa platit taky neslo a navic uz ani nebyl cas... tak jsem po hodine jeyl zpatky taxikem, nastesti pres historicke centrum a tak jsem videl aspon prekrasny obrovsky hradby s branami kolem celeho histor. mesta. Bylo to hrooozne velky historicky centrum. No a pak uz jen na caj do cajovny, pak do KFC na jidlo a na nocni vlak do Pekingu. V cajovne to bylo zajimave... dali mi jakoby ochutnat nejaky caj a pry podle toho jestli me bude chutnat, tak si ho muzu koupit. Ale za to piti nechteli vubec zadne penize!

Ve vlaku byla moc mila rodinka a tak jsme se dali do reci. Syn jeste studoval v severni casti Ciny a mamka ucila anglictinu. To se ma co ohanet kdyz jich tolik anglicky neumi lautr nic. Nejsou tam kupicka takze celej vagon je jedna velka nocleharna.

Yungang grottes - aspon obraz ve vstupni hale

Cajovna v Datongu.



Den 7:
V Pekingu jsme se ocitli asi kolem 3. hodiny rano. Na nadrazi se prespat nedalo protoze tam vsude pousti jen ty, co maji listky na pristi vlak. Rodinka mi pomohla s taxikem na dalsi vlakac odkud mi jel vlak v 7 rano do Xi-an. Na nadrazi jsem preckal do 7 hodin v cekarne a uz me cekal jejich nejrychlejsi vlak (kdyz pominu jedinou drahu magnetickeho Maglevu v Shanghai) do Xi-an. Dalsi z mnoha kontrol jizdenek a sestoupil jsem na peron. Vlak vypada jeste zajimaveji nez nemecke ICE a je i sirsi. Ale opet jako ve Spanelsku neni uvnitr standardem elektrika ani internet. V prvni tride je aspon ta elektrika. Behem asi 1300km dlouhe jizdy pousti jen same reklamy a blbosti porad dokola a v radiu nic nehrajou. Cestu vlak zvladne podle toho ktere zastavky ma, od 4,5 - 5,5 hodiny a listek stodoji asi 100 eur do 2. tridy. Temer neustale jede 300 km/h a maximalku jel 304. Stejne jak ve Spanelsku.

Xian je dost historicke mesto. Ma hodne chramu a nadherne obrovske mestske hradby krasne zachovale. Sem vlastne v minulosti vedla Hedvabna stezka a tak je tu i dost Arabu a Turku. Tady v cine to je tak ze jak ta mesta jsou obrovska tak uz i v minulosti to tak bylo, takze puvodni historicke centrum obehnane hradbami je mega velke a krizem krazem ho snad ani za tyden projit nejde. Krome historickych hradeb a velkych i malych chramu je centum vlastne bez pamatek se spoustou nakupnich center i mrakodrapu. Tak jsem se byl hned ubytovat a vydal se najit neco k snedku a podivat se po meste.

Mezi obrovskymi bulvary je spousta, rusnych a se stejne tak chaotickou dopravou, malych ulicek. Skoro vubec se tu nedodrzuji predpisy! Hned za hostelem byla jedna z uzasnych nakupnich a jidelnich ulicek s typickymi restauracemi a malymi obchudky se suvenyry. Vari se tu vicemene vsechno na ulici a ve vsem tom zmatku a pare malinke ulicky se propletaji mopedy, kola a lidi a vsechno zari cinskymi upoutavaci. Na zemi je i celkem dost spinavo a odpadku. Nejak jsem nevedel co si vsechno za jidlo muzu kvuli zdravi dovolit, ale neodolal jsem par sladkostem v mistni male pekarnicce, pak malym knedlickum (takove vetsi torteliny) plnene mletym masem a varene ve vode. A rozhodl jsem se zajit do takove "restaurace", kde si muze kazdy nabrat kolik chce jidla napichnuteho na spejlich a pak si ho na stole sam uvarit (oddelene je voda na zeleninu a oddelene na maso). Voda je i odlisne okorenena. Pak vam spocitaji pocet spejli a podle toho se zaplati. Neni to moc drahe, jen jsem zpocatku nevedel co a jak, a tak domluva rukama nohama s pomoci strejdovo pruvodce se dala ale byla obtizna :-) Pak jsem potkal mlady par (studenti) z jine casti Ciny. Tak jsme se dali do reci a oni ze me doprovodi tam kam pujdu. Tak jsme sli kolem ruznych chramu do jedne z cajoven a pak mi jeste koupili suvenyr (typicky stetec kterym se zde maluji znaky). Nakonec jsme jeli motorovou riksou do svych hostelu. Ty mopedy jsou vetsinou drazsi nez taxici (1-2 eura nastupni sazba) a taxici drazsi nez metro (podle vzdalenosti 0,5 - 1 eur) ale v zasade neni doprava draha (az na rychlovlak). Nebo jeste mestske autobusy jsou levne (cenu presne nevim ale do kasicky u vstupu jsem mu strkal vzdy jen ca. 10centu).

'Bullet Train'-Vysokorychlostni vlak

Cinske fondue :)

Vsude v hutonzich se vari na ulici

Nakupni trida v jednom z Hutongu


Uzasna 'Bell Tower'

Bell Tower


Den 8:
Zaplatil jsem si hostelem organizovany trip na Terakotovou armadu, hrobku 1. cisare Chin a vykopavky stare vesnice. Terakotova armada byla jdnoznacne NEJ. Prilehla hrobka prvniho cisare Qin ('Cin') je stale neotevrena a cela oblast pry skryva jeste mnoha tajemstvi. Meli jsme v cene i obed a pak jsme jeli zpet do centra. Tech jam ve kterych jsou vojaci je tam spousta a dokonce stale nektere neodkryte. Je opravdu uchvatne, kdyz si clovek pomysli, ze cele to stavelo 100 000 delniku po 70 let a cely areal je neskutecne velky.
Sel jsem si koupit jizdenku zpet do Pekingu a cele velke prostranstvi pred nadrazim v centru bylo narvane lidmi a ve vlaku jsem dostal misto uz jen v 1. tride ktera stala 800 Juanu (ca. 120 eur). Pak jsem se mestskym busem dopravil k velke Pagode. Tak to bylo nadherny... uzasne prostranstvi s parciky a lavickami. Velka fontana ktera ve 20 hod. hrala a tryskala (spousta lidi kolem prihlizela). Krasne osvicena prostranstvi. Dav tancicich postarsich lidi na cinskou hudbu. Vlastne neco mezi tancem a cvicenim to bylo. Nedaleko starsi pani malovala vodou a velkym stetcem kaligrafii na zem a ja si zasel na salek horke cokolady s cheescakem. Pak tam take bylo shopping centrum s ooooobrovskou obrazovkou na strope. No a samozdrejme uprostred toho vseho krasne nasvicena velka pagoda. Pak jsem se vydal zpet do centra u 'Bell Tower' jsem si koupil dalsi horkou cokynu zasel na verejny zachodek (kterych tam jsou mraky a zadax a obcas jsou kabinky na kadeni bez dvirek :))) a oddal se u toho chramu poslouchat mistni interprety kteri si tam hranim a zpevem privydelavali.
Potom uz pomalu starou znamou ulickou s obcerstvenim smerem k hostelu. Po ceste jeste se zastavkou v jedne z venkovnich "restauraci" na nejakou bastu pripravovanou zas venku na ulici uprostred sem tam projizdejicich aut, kol, mopedu a jeste spousty prochazejicich lidi. Ohen se delal v nevabnych ocelovych kamnech (takove velke hrnce) ale vypadalo to cerstve a celkem dobre tepelne zpracovane. Jidla mi tu pripadnou celkem ostra. Ale jak co. Jinak se si vsiml ze obloha je prevazne bez mracku ale je stale jakoby inverze takze neni videt daleko. V Pekingu ani tak ne, ani pri ceste do Datongu, ale tady cestou do Xianu a zpet je to opravdu zretelne. Jinak me tu dost stve ze maji Facebook, Google a Youtube blokovane! Casto tu pousti draky, mluvi dost nahlas a porad chrmlaji a flusou i smrkaji na podlahu dokonce i v metru jsem to videl. Ke vsemu jsou malinci, neumi anglicky a nemaji chlupy (to jim ale trochu zavidim :-D). Jinak treba nektere Evropske znacky aut maji tady jiny znak nebo dokonce modely vypadaji jinak a i se jinak jmenuji.



Hlavni jama s vojaky



Big Wild Goose Pagoda

Big Wild Goose Pagoda s uchvatnou zpivajici fontanou.

Male sidliste..
Kopecek v pozadi: Hrobka prvniho cisare Qin.


Den 9:
Rano jsem si dal rychlou snidani v hostelu a spechal na vlak. Mel jsem to jen tak tak ale i pres ty vsechny kontroly stihl. 1. trida ve vlaku teda nic zvlastniho. Krome trochu vic mista na sezeni (i ve 2. bylo dost), 1 zasuvky na dvousedacku a maleho studeneho obcerstveni, nic zvlastniho. Po prijezdu na nadrazi v Pekingu jsem se vydal metrem do ctvrti, kde jsou same vyskove a administrativni budovy..pekne. Potom k Lama chramu. Ten byl ale uz zavreny. Je to budhisticky chram, kde si navstevnik muze zakoupit takove tycinky co se zapali a pak se s nimi modli. Misto toho jsem si zasel do prilehle utulne kavarnicky. Pak uz jen cesta na letiste a cekani na let. Mezitim jeste obcerstveni v cinskem fastfoodu "Kungfu" a odbaveni zavazadla. Chtel jsem jeste poslat pohledy ale nebylo poradne kdy.. tak jsem to provedl az z Vidne :-)

Budova Cinske televizni spolecnosti.


Den 10:
Let ubehl celkem rychle. Letadlo bylo krapet mensi oproti opacnemu letu a ani tam nebyla telka. Trochu jsem se prospal a uz tu byla bila Moskva. Jelikoz jsem si nestacil uz vyridit visa do Ruska, tak musim od 7 AM az do meho letu nekdy kolem 7 PM trcet na letisti... :-( Uz jsem znal kazdy kout v hale a tak se mi vybavil film Terminal s Tomem Hanksem v hlavni roli :D
No priste lip planovat Libore :-)

Cesta zpet uz sla hladce a domu jsem se dostal v nedeli v noci.

Byl to o5 uzasny cestovatelsky zazitek. Cina je zeme plna prekvapeni, protikladu, caje, velkou spoustou zajimavych mist k videni, megalomanskych stavem, zvedavych a milych lidi a obrovskych vzdalenosti. Urcite stoji za to se tam vydat a stat se na okamzik soucasti toho velkeho a starobyleho naroda v zemi draka a vychazejiciho slunce...




Komentáře