Týden v NYC (2016)

New York - concrete jungle where dream are made of - there's nothing you can't do..

Betonová džungle to asi byla, ale nejen to, také místo se spoustou zeleně v rozlehlých parcích ale také stolků a židliček vyskládaných jen tak na ulici, aby si lidé měli kde odpočinout. Nakonec se do tohoto města zamilují i tak neměstští lidé jako já.

NY je sice drahé město, ale na spoustě věcech se dá ušetřit, sepsala jsem tu místa, která jsem navštívila. Kromě divadla na Broadway, vyhlídky Top of the Rock a přírodovědeckého muzea (1 dolar) jsem za žádné neplatila vstup. Ušetřené dolary pak můžete utratit za místní delikatesy.



Ubytování

Zvolte si ubytování přes airbnb, kde najdete spousty místních lidí nabízejících své byty či pokoje za výborné ceny. Pokud cestujete poprvé přes airbnb a chcete slevu 600 kč, zkuste tento odkaz. Já jsem se tak ubytovala poprvé a nemohla jsem si to vynachválit. Bydlela jsem u umělce Lannyho, jehož pokoj byl povedeným designovým kouskem. Bydlel s dalšími dvěma spolubydlícími, kteří byli většinu času pryč nebo ve svém pokoji. Měla jsem k dispozici obývák, kuchyňku a koupelnu se záchodem.


Ubytovala jsem se ve čtvrti Brooklyn, která je skvělá. Určitě doporučuju. Není daleko od Manhattanu (20min metrem) a metrem se dostanete všude. Když jsem šla z metra hledat své ubytování, byla jsem nadšena z domů, s typickými požárními schodišti, množstvím zeleně a atmosféře, která tu dýchá. Bylo to přesně tak jak jsem si představovala, možná i lepší.
učení Jana Husa se dostalo až za oceán

Moje ubytování bylo v blízkosti Prospect Park, krásného velkého parku, kde se o víkendu grilovalo ve velkém. Tady to není tak, že by si rodinka vyšla o víkendu do parku grilovat, rozprostřela deku a malý gril. V Americe si lidé přivezou stoly, židle, obří grily a kvanta jídla. Prvně jsem si myslela, že je to nějaká veřejná akce a ono ne, to si jen rodinka přijela udělat piknik.

Doprava

Kupte si týdenní jízdenku na metro a autobusy. Stojí 32 dolarů a vyplatí se. Sice je síť metra neuvěřitelně složitá, ale pohodlně se tak dostanete kamkoliv po městě. Ovšem jak se obléct do metra je oříšek. Já město navštívila v létě a stanice metra byla neskutečně horká, připadali jste si jako v sauně. Jaké vysvobození pak představovalo metro samotné, kde byla klimatizace zapnutá na max a na delší cestě jste se zase klepali zimou.

Jídlo

Můj první americký hotdog byl na Times Square, kde jsou tisíce stánků s rychlým občerstvením. Nikde ale nepíší ceny, takže překvapením byl ten nejdražší hotdog jaký jsem kdy měla (10 dolarů - 240 kč uff). Na jeho obranu musím říct, že byl obrovský, bohatě obložený a zasytil na půl dne.

Pokud si chcete vychutnat výborné jídlo, vybrat si z nepřeberné nabídky burgrů, tacos, sendvičů, zákusků, zajděte si na Smorgasburg market. Ani já jsem se neovládla a měla pocit, že tam musím vyzkoušet všechno. Povinností byl burger, malý, aby se toho do mě víc vešlo, potom lepkavá rýže s kuřecím masem a jako zákusek zmrzka s jakousi výtečnou sušenkou.
Tento trh přes léto najdete každou sobotu v Prospect parku (blízko kterého jsem bydlela), najít trh je ale docela oříšek, ptejte se místních.

Na kulinářský zážitek narazíte také v asijské restauraci Momofuku Nishi, kde můžete sledovat přípravu jídla přímo od vašeho stolu.




Pořádné zhřešení vás čeká v síti cukráren Insomnia Cookies zaměřených na cookies sušenky, které vám nedají spát. Nejsou jen tak ledajaké, jejich specialitou je "sendvič" z cookies mezi které dávají zmrzlinu. Nemusím říkat, že je to božské a neskutečně sladké. Musíte ale jíst rychle, protože nechcete aby se zmrzlina roztekla a tekla vám po ruce.
americké sladkosti na snídani

Hotdog nestačí jeden, musíte si jich dát víc, už kvůli tomu, že tenhle prcek vás rozhodně nezasytí. Jednoho jsem si dala na Staten islandu a dalšího ve vyhlášeném Papaya King a ten byl výborný, křupavé pečivo, lahodný párek a zelí. Divná kombinace, ale tady se to musí.


Dalším skvělým místem k naplnění žaludku a vyprázdnění peněženky je Chelsea market, ochutnejte tam výbornou zmrzku nebo si zajděte během happy hours (všední den 16-18h) na ústřice za 1 dolar. Je lepší si udělat rezervaci předem, nebo si chvíli počkat. Pokud se vám nechce čekat, zajděte si do sousedního bistra, kde si dáte ústřici od 2 dolarů kdykoliv.

Brooklyn Bridge (brooklynský most)

Přejít si brooklynský most a ocitnout se v ruchu Manhattanu je skvělý zážitek. Určitě je ale lepší se sem vydat z rána nebo večer a vyhnout se pak davům lidí. Ty tu jsou přes den neustále, turisté fotící se a blokující úzký proužek cesty, z druhé strany pak kola svištící rychlostí, kterým nechcete stát v cestě.

zámečky už jsou pasé, tady jedou sluchátka

Skvělé fotky mostu pořídíte z Brooklyn Bridge Park, který je na brooklynské straně pod mostem. I tady jsou davy lidí, ale zajděte si trošku dál a budete mít ještě lepší výhled.

Plavba na Staten Island a Socha Svobody

Socha Svobody je trochu přeceňovaná. Mně stačilo ji vidět z trajektu na Staten Island, blíž už ji uvidíte jen když si zaplatíte plavbu přímo k ní i se vstupem. Jsou na ní ale velké fronty a navíc, je to takový prcek.

Trajekt na Staten Island je zdarma a vyjíždí ze zastávky metra South Ferry každou půl hodinu. Cesta trvá asi 20min. Na Staten Island není nic extra zajímavého, zašla jsem si jen sednout na vyhlídku u přístavu, snědla hotdog a pozorovala Manhattan v dáli.

High Line

High Line je park mezi domy, kde bývala železnice. Ještě teď jsou tam staré koleje, které obrůstá zeleň. Park je vyvýšený a vidíte nejenom na ulice pod vámi, ale i do oken sousedů. Pokud vás láká jóga v parku, na úrovni Chelsea marketu si na ní můžete zajít. Asi jen v létě a netuším jaké dny.
Na High Line je to krásná procházka a hlavně večer můžete narazit na pěkný západ slunce za řekou směrem na New Yersey.




Times Square

Světla kam se podíváš, lidi kam se podíváš.. Tady chápu, že toto město nikdy nespí. Times Square je jeden velký blázinec a pokud se potřebujete zklidnit, navštivte nedaleký Central Park.

Ground Zero Memorial a WTC

Memoriál 11. září je velmi působivý. Na místě dvou zřícených věží jsou dva bazény, ve kterých stéká voda po stěnách dolů na dno. Na okrajích jsou pak jména všech obětí. Já našla pouze příjmení Novotny, který měl ale americké křestní jméno. Jména dvou českých obětí jsem nenašla. V den svých narozenin pak ke každému jménu dávají bílé růže. Nová budova One World Trade Center se tyčí hned vedle pomníků. Večer je místo krásně osvětlené.

Top of the Rock - vyhlídka z Rockefeller centra

Vyhlídka z Rockefeller Center je prý nejlepší v NY, lepší než Socha Svobody (bezesporu kvůli výšce) a Empire State Building (právě proto, že vidíte ESB). Lístky si kupte předem přes stránky Top of the Rock, stojí 32 dolarů a vyberte si čas západu slunce. Já měla vstup na 19:15 a západ slunce byl ve 20h. Nečekala jsem žádnou frontu a vyjela výtahem za pár sekund těch 69 pater. Pak vám jsou k dispozici 3 patra vyhlídek, na dvou prvních je vyhlídka přes plexisklo a na té nejvyšší máte otevřený výhled. Zaberte si tam místo co nejdřív, protože během západu slunce je tam narváno.

správný turista v tričku I love NY

Rockaway Beach

Pokud jste unaveni z horkého města a chcete se osvěžit nebo si jen užít čas na pláži doporučuju Rockawa Beach. V NY je nejspíš pláží víc, ještě Coney Island, ale ta je prý rušnější a kýčovitější. Já navštívila Rockaway a byla nadšená. Je to dlouhý pás pláže, kde se vyřádí i surfaři a každou chvíli můžete pozorovat letadla z nedalekého letiště JFK.

ZOO Bronx

Každou středu je vstup do ZOO v Bronxu zdarma. Jen je třeba přijít ne hodinu před zavíračkou jako já, protože pak už většinu zvířat zavírají. I tak je ale hezké tu strávit pár hodin.



Botanická zahrada v Brooklynu

Botanická zahrada v brooklynském Prospect parku je zdarma každé úterý. Hlavně na jaře jsou tu rozkvetlé japonské třešně (sakury), které tu tvoří krásnou alej. Jinak jsou tu hezké procházky a několik skleníků s tropickými nebo pouštními rostlinami.


Fantom Opery na Broadway

Stejně jako nemůžu uvěřit, že jsem byla v NY, tak nemůžu uvěřit, že jsem byla na muzikálu na Broadway. Není to ale nic neskutečného, protože koupit si lístky je úplně jednoduché. Asi vám tu nevysvětlím, jak to přesně funguje, ale my jsme si koupili lísky přes webové stránky. Další možností je pak fronta na Times Square, kde koupíte lístky v den představení. Nevím co je levnější.
Fantom Opery je nejdéle hrané představení na Broadway. Abyste tomu rozuměli, Broadway není jedno divadlo (tak jako jsem si myslela), ale je to spousta divadel kolem Times Square, kde se každý den něco hraje. Těch představení je spousta a stačí si vybrat podle chuti.
Budova divadla Majestic, kde se Fantom hrál byla krásná, přesně jako z filmu Velký Gatsby nebo Někdo to rád horké, z 20. let minulého století. Samotné představení bylo skvělé a i když jsem si myslela, že mě to moc nebude bavit, tak jsem se nadchla a spousta melodií mě dojala, některé až k slzám.. Co mě ale překvapilo byli diváci, trochu jsem si připadala jako v kině, jen málo lidí bylo oblečeno slavnostně (včetně mě, protože jsem dorazila pozdě a už se nestihla převléct), několik lidí šustilo a jedlo a chlap vedle mě mluvil polohlasem. I tak ale představení vzbudilo velké ovace a potlesk ve stoje.

Muzeum of Natural History

Přírodovědecké muzeum se nachází u Central Parku a jeho návštěva určitě stojí zato. Pokud vejdete hlavním vchodem narazíte na fronty lidí k pokladnám a automatům. Mě samotnou to zmátlo, protože jsem myslela, že je vstup zdarma nebo na dobrovolné bázi. Proto jsem pak šla vedlejším vchodem a zeptala se na prázdné pokladně jak to tedy je. Tam mi vysvětlili, že vstupné je doporučené asi na 25 dolarů, ale je dobrovolné, tudíž můžete dát cokoliv od 1 dolaru. Přispěla jsem jim, ale lístek už po mě nikdo nekontroloval.
Budova je obrovská a expozice obsáhlé, obsahují všechno co si jen můžete představit. Já neměla moc času, takže jsem si mnoho expozic jen prošla, ale nepročítala. Líbila se mi expozice americké fauny. Zvířata byla v životní velkosti a nechyběly medvědi, koně, bizoni, nosorožci. Další expozice se věnovaly podmořskému světu, osidlování kontinentu a původním obyvatelům a dalším.


Central Park

Rozlehlý Central Park je téměř povinnost navštívit a odpočinout si zde po náročném chození po městě. Kupte si jídlo a udělejte si piknik. Projděte se kolem jezera. Proběhněte se po běžeckém okruhu. Půjčte si kolo a projeďte si celý park. Pozorujte skupinky lidí hrající baseball. Nudit se tu rozhodně nebudete.

Wall Street

Wall Street leží ve finanční čtvrti, takže pokud vás zajímají vysoké budovy bank, pojišťoven a mezinárodních firem, tak šup sem. Pokud vás toto nenadchne, najděte sochu býka, který se má v určitých partiích podrbat.

Grand Central Terminal

Vlakové nádraží na Manhattanu je nádherné, celé zlaté až se vám z toho zatočí hlava. Všude je hodně lidí, kteří spěchají a nějací turisti jim jen překáží. Proto, udělat pár fotek, skočit na metro a jet dál..

Let let lety

Na cestě do New Yorku jsem 2x přestupovala. Já ráda létám a trávím čas na letišti, takže mi to vůbec nevadilo. A to není ironie. Ráda sleduju šum a ruch letiště, sleduju lidi a sleduju letadla, pokud je to možné. Jsem fascinovaná organizovaností letiště a hlavně přistávací dráhy.

Mé lety byly Vídeň - Amsterdam - Boston - New York a zpět stejně.

hurá na cesty
Amsterdam


Beautiful Boston
Hello NY!
Bye NY!

Komentáře