Na skok do Benátek a Říma (2015)

Benátky a Řím jsme navštívili před a po naší cestě do Thajska. Moc jsme se tam těšili, protože jsme tam ještě nebyli. Odlet do Thajska byl z Benátek a přílet do Říma. Takže můžete vidět, jací jsme byli bílci v Benátkách a sněďoši v Římě.

Benátky

V tomto krásném městě jsme strávili 3 noci a 2 dny. Ubytovali jsme se ve čtvrti Tessera ve Venice Lagoon House, což nebylo na ostrově Venezia, ale ve vnitrozemí u laguny v bezprostřední blízkosti letiště Marco Polo (což jsme ocenili při ranním odletu právě z tohoto letiště, jen 15 min pěšky). Většina nízkonákladovek ale létá na vzdálenější letiště Treviso, kam jsme i přiletěli.

Další den dopoledne jsme se vydali na autobus do Benátek, cesta trvala asi 30 min a vystoupili jsme na nádraží Santa Lucia. Odtud už se dále nedostanete jinak než po svých nebo lodí. Lodní doprava je docela drahá, nemluvě o tradičních gondolách, které jsou turistickou atrakcí, než-li dopravním prostředkem. Chodit v Benátkách pěšky je krásné, nevyzpitatelné a velmi únavné. Nemá smysl chodit s mapou, úzké uličky se klikatí městem jako bludiště a nejlepší je se vrhnout do její spleti a čekat kde se vynoříte. Většina cest vede na hlavní náměstí svatého Marka se stovkami holubů, bazilikou, Dóžecím palácem a Hodinovou věží. Nebojte se ztratit, můžete narazit na místa, která v průvodci nejsou a když budete bloudit dál, množství lidí vám napoví, jestli jste v turistickém centru nebo ne. My si takto bloudili celý den, dobloudili jsme se na náměstí svatého Marka a ještě lépe k zálivu s výhledem na protější ostrov. Přešli jsme přes most vzdechů a pokračovali podél pobřeží k parku na kraji ostrova. Tam se konala výstava Biennale, kterou jsme si částečně prošli ze strany, kde se neplatilo vstupné. Jako obvykle nám některé taje umění zůstaly skryty a nepochopeny, ale to nevadilo. Zašli jsme si na jak jinak než výtečnou pizzu a pokračovali při západu slunce opět podél pobřeží a přes náměstí sv. Marka směrem k nádraží Santa Lucia.

Druhý den chození po Benátkách se tomu prvnímu nápadně podobal. Na oběd jsme si zašli na felafel, který nám tak zachutnal v Izraeli. Doklikatili jsme se až k bazilice di Santa Maria della Salute, která se dívá z druhé strany přes záliv na náměstí sv. Marka. Při cestě zpět na nádraží jsme neodolali obchůdku, kde jsme si namíchali své vlastní Magnum. Ještě teď když na to pomyslím a vidím fotky MŇAM! Byla to odměna za prochozené tenisky a medvědí tlapky (že Ondro).

Tipy:
  • Z letiště Treviso jeďte buď shuttle busem nebo hromadnou dopravou prvně autobusem do Trevisa na vlakové nádraží za 1,3 euro a pak vlakem buď do čtvrti Mestre nebo do centra Venezia za 3,3 euro.
  • Lístek na městský autobus stojí 1,3 euro, pokud si ho koupíte v trafice. V autobuse stojí 2,5 euro.

Řím & Vatikán

V Římě jsme bohužel strávili jen jednu noc. Přiletěli jsme v v sobotu brzy ráno, sedli jsme na shuttle bus do centra. Kochali jsme se východem slunce a čekal nás krásný slunečný den. Ne sice tak horký jako v Thajsku, ale byl to takový příjemný přechod mezi horkem v Asii a zimou v Česku. Po ubytování v Bed & breakfast La Coorte jsme si zašli do místní kavárny, abychom si dodali energii na objevování města. Dala jsem si čokoládu, ondra capuccino a každej jednu sladkůstku a bylo to výborné!

Cestou do centra jsme minuli Lateránskou baziliku a pak ještě dalších pár kostelíků, až jsme došli ke koloseu. Bylo docela těžké najít úhel pro focení, protože se velká část opravovala. Nevím, kdy je nejlepší čas navštívit památky v Římě, protože je tam pořád neskutečně moc turistů, hádám všední dny a ráno, protože my tam byli v sobotu v poledne a hrůza a děs, což se dalo čekat. Vystáli jsme frontu na lístky na koloseum, fronta sice vypadala děsivě, ale hýbala se rychle, takže žádné velké zdržení nenastalo. I tak je ale lepší si koupit lístky po internetu, připlatíte si 1 euro, ale frontu hravě předběhnete.

Pokud se odprostíte od té spousty lidí v koloseu, tak na vás dýchne atmosféra gladiátorských časů. Obešli jsme si dvakrát kolečko s vyhlídkama ve dvou patrech a vydali se na kopec Palatia, kde se jako všude v Římě udály ty nejzásadnější historické události. Je to místo, kde údajně vznikl Řím, kde bydleli vládcové a najdete tu i pozůstatky stadionu. Hned vedle je další rozsáhlý areál Forum Romanum, který jsme museli jen prolétnout, protože nás ještě čekal Vatikán. Nad hlavami nám létala helikoptéra a my si říkali, jestli zase nejde o nějaký zabezpečení kvůli útokům. Vyšli jsme za brány Forum Romanum a na ulici byly demonstrace, nevíme kvůli čemu. Cestou do Vatikánu jsme na přechodu zahlédli klauna, který si utahoval z lidí, roztlačoval auta, zastavoval auta, sedl k lidem na motorku. Lidé se zastavovali, sledovali ho a smáli se.

Ještě jsme se zastavili v bistru na pozdní oběd kolem 16h, protože už jsme umírali hlady. Dali jsme si meníčko s pizzou, hranolkami, pitím a dortíkem a pořádně se nacpali. Čekala nás cesta přes náměstí Navona s velkou kašnou do Vatikánu. Sice jsme do Vatikánu došli, když se stmívalo, ale fronta na vstup do areálu byla stále obrovská. My se porozhlédli po svatopetrském náměstí, kolem dokola sloupy v řadě, sochy svatých a před bazilikou svatého Petra byly rozestavěné židle pro adventní mše. Obelisk uprostřed náměstí se nejspíš opravoval, takže byl uzavřen. Mezitím se úplně setmělo a krásně se rozsvítilo osvětlení a kašna. Vyrušilo nás troubení a sirény aut. Kolem silnice vedoucí k Vatikánu byli nastoupení lidé a policisté. Po silnici jely spousty aut mířících do tohoto městského státu. Doteď nevíme o co tam šlo. Že by se papež vrátil do Vatikánu?

Tipy:
  • Z letiště Fiumicino (FCO) neboli Leonardo da Vinci se svezte do centra shuttle busem. Zastávka je před terminálem 3. Na letišti je více společností a nabízí víceméně to stejné, jedna cesta za 5 euro, zpáteční otevřená jízdenka za 8 euro. Na cestu počítejte jednu hodinu. Přijedete na vlakové nádraží Termini, které je blízko centra.
  • Pokud pojedete z letiště na Termini vlakem, zaplatíte od 8 euro do 14 euro za express vlak.
  • Do centra se z letiště můžete dostat i hromadnou dopravou, ale připravte se na přestupy a cena bude jen o málo nižší.
  • Lístek na metro, tramvaj nebo autobus po městě stojí 1,5 euro.
  • Výhodné ubytování je nedaleko nádraží Termini, které je i nedaleko hlavních turistických atrakcí (1-2 km). Záleží v jaké sezoně jedete a jaký den v týdnu, ceny se pohybují od 30 euro výše za dvoulůžkový pokoj se snídaní.
  • Počítejte s městskou daní ve výši 3,5 euro na osobu na noc, která obvykle není započítaná v ceně ubytování.
  • Ochutnejte italské espresso, které koupíte v každé kavárně za 1 euro.
  • Vstup do Kolosea koupíte spolu se vstupenkou na Forum Romanum a Palatine za 12 euro. Doporučujeme přijít brzy ráno nebo ve všední dny, jinak se tvoří velké fronty. My přišli v sobotu v poledne, ale nečekali jsme extrémně dlouho, možná 30 min. Pokud nechcete čekat, kupte se vstupenky předem přes internet s příplatkem 1 euro.
  • Vstup do muzeí a kaple ve Vatikánu stojí 16 euro na místě, připravte se opět na velké fronty, nebo si kupte vstupenku předem s příplatkem 4 eura.